tisdag 1 juli 2014

Lite Kaksömnad :)

Har ju semester nu och precis när jag började min semester så beställde jag några mönster från Cake patterns Har tittat på hennes mönster länge o nu bestämde jag mig för att slå till. Det mönstret jag har kollat in mest är Tiramisu klänningen då jag verkligen gillar skärningen på den. Jag beställde även mönstren till: Carmine jacket, Hummingbird peplum top & skirt, Carbarita Knit top samt Espresson leggings. Det jag tycker är bra med hennes mönster är att man väljer storlek utifrån övre bystmått vilket för mig med H/I kupa oftast stämmer mkt bättre än bystmått. Det finns även beskrivningar i mönstret hur man justerar för större kupstorlek än D-kupa.
Så när mönstren kom hem så slängde jag mig genast över två av dem, nämligen Tiramisu och Carmine. Jag ska iväg på konsert på söndag och lände att jag ville ha något nytt att sätta på mig så varför inte en klänning o jacka :).



Mönster: Tiramisu knit dress från Cake Patterns
Tyg: Mjuk och skön Viscosejersey från Italienska Modetyger köpt för några år sedan. Gillar verkligen mönstret på det här tyget, ser ut som om blommorna är ritade med en blyertspenna. Hade dock inte tillräckligt mycket tyg för att göra en ordentlig mönsterpassning.
Omdöme: Jätteskön klänning att ha på sig och relativ lätt att sy ihop. Instruktionerna var bra och lättförståeliga och det fanns bra förklaringar på nätet om hur man kunde göra en FBA. Jag tror att jag till nästa gång kan minska lite på bredden men jag behöver troligen ha det mesta av längden kvar (ökade med 6 cm för att få midjebiten på rätt ställe och inte halvvägs upp på bröstet ;). I övrigt har jag inte gjort några ändringar alls utan den är "rätt ur förpackningen" vilket är rätt ovanligt för mig! Till nästa gång kommer jag eventuellt att minska bredden på midjelinningen med några cm för det känns som om kjolen sitter lite långt ner, vad tycker ni? Kommer definitivt att sy fler av denna klänning, älskar verkligen att det är fickor på den!! Kanske försöka göra en långärmad el 3/4 ärm till vintern, tror det skulle bli rätt snyggt i en lite kraftigare ulljersey :)!

 När jag väl var färdig med denna så insåg jag att i det här kalla vädret så är det bäst att ha en jacka till hands eftersom konserten är utomhus, på Sundbyholms slott förresten :).
Ska bara lägga till en knapp så är den klar. Funderar på att
sätta en tryckknapp på insidan och bara en
"fejk knapp" som dekoration.
Mönster: Carmine knit jacket från Cake patterns.
Tyg: En mjuk och skön ekologisk ribbjersey från Andersson & Hjalmarson Köpte egentligen tyget för att göra en kofta men det passade lika bra till detta.
Omdöme: Även här väljer man storlek efter övre bystmåttet och sen finns beskrivningar och uträkningar hur man gör en FBA om man har större än D-kupa. Jag gjorde detta men kan minska ner nästan hela ökningen till nästa gång för den blev lite stor. Det som var klurigt med det här mönstret var att mönsterdelarna var så otroligt olikt allt annat jag sett tidigare så det tog en bra stund innan jag förstod hur den hängde ihop :). När jag väl gjort det så insåg jag att den var rätt genialisk i sin konstruktion och jag tyckte att slutresultatet blev riktigt bra! En roligt jacka att sy och den tog inte mer än ca 4 timmar inklusive avritning av mönster och utklippning av tyget. Rätt snabbt för att vara av mig...

Här är en bild på mönsterdelen till kragen och nederkanten på ryggen.
Förstår ni att jag kliade mig i huvudet några gånger :).
Så nu har jag två riktigt skapliga plagg att ta på mig på söndag. Vad vi ska se? Weeping Willows och Lars Winnerbäck :). De förtjänar ju att man ser lite ordentlig ut :D.
Så nu ska jag återgå till sömnaden av min Bombshell swimsuit vilket för tillfället inte går så bra, har ägnat eftermiddagen åt att sprätta allt jag sydde på förmiddagen så vi får väl se om den blir klar till slut...
Ha en riktigt bra kväll så hörs vi av!

6 kommentarer:

  1. Snygga och roligt med nya mönster! Jag skulle nog korta midjelinningen lite. Jag tror det blir bättre. Ha så kul på konserten!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ja, jag tror att jag ska smalna av midjelinningen till nästa gång samt lägga in en resår i halsrigningen så den inte "gapar" så mkt :).

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Jag gillar det klänningsmönstret har sett det i flera varianter på fb. Men ett annat tips som jag tänkt på ett tag..förstora din text den är väldigt liten skulle vara lättare att läsa med lite mer luft emellan och större storlek.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket Camilla! Har inte alls tänkt på texten, ska absolut göra den större så det blir lättare att läsa, tack för tipset!!

    SvaraRadera
  5. N, tycker både klänningen o kavajen är snygga, mönstret på klänningen är skitfint. duktig du är på att sy!! kram Troll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket Troll!! Jag har justerat klänningen lite idag så nu sitter den bättre fram. Syns inte så mycket på bilden men ringningen blev lite för stor så BH:n tittade fram hela tiden :). Men det gick att justera så nu blev det mkt bättre!

      Radera