söndag 8 juni 2014

Sommarplanen färdig!

Tänk att jag faktiskt lyckades få till sommarplanen precis i tid, har jag aldrig lyckats med förut! Men det beror troligen på att jag har skippat två av plaggen från min ursprungliga plan då jag inte tror att jag kommer att använda dessa så mycket som mitt liv ser ut just nu. Båda plaggen var nämligen i siden och hur snyggt och skönt det än är så är det inte alltid så lätt att tvätta vilket gör att det är svårburna plagg så här på sommaren. Får spara tygerna o göra något snyggt av det till vintern istället :).
Hur blev slutresultatet då? Jo det här fotokollaget la jag upp på fb gruppen där jag är med:

Om vi börjar uppifrån vänstra hörnet så är det Missonitröjan jag la ut här för ett tag sedan. Men den uppmärksamme har förstås redan sett att den ser lite annorlunda ut än tidigare o det beror på att det har blivit ärmar på den! Jag hade planerat att ha den här tröjan på en klassåterträff vi skulle ha nu i slutet av maj men ungefär två timmar innan jag skulle åka så fick jag för mig att jag skulle ha ärmar på den... Sagt o gjort, bara att plocka fram rullkniven o skära till två ärmar (hade en hel del tyg kvar) och snabbt som ögat få ihop dem o på tröjan. Kan väl inte påstå att det blev det mest välplanerade jag har sytt i mina dagar men det fungerade och jag trivs faktiskt mycket bättre i tröjan nu än innan så det var väl någon mening med detta ;).
Här kommer några fler bilder för den som är intresserad.


Byxorna är de linnebyxor jag sydde för ett tag sedan, har haft dem flera gånger nu o de är verkligen jättesköna att ha på sig. Sitter bra o är svala, perfekt nu till sommaren!
Övriga byxor i planen har ni ju redan sett, de är i cirkulation här hemma o används jättemycket. Båda är väldigt sköna modeller som definitivt kommer att tillverkas igen.

Nere i högra hörnet hittar ni blusen som jag visade kragen på samt en cardigan. Jag fick lov att byta tyg till denna då det tyget jag planerade från början inte räckte till. Jag tror dock att jag kanske kommer att få mer användning av den som den är nu, framförallt nu i sommar när det är varmt för den är väldigt sval o skön o skrynklar inte så mkt så man kan knöla ner den i väskan utan problem :).
Mönster: Butterick 5760, wiew B, cardigan. De ändringar jag gjorde på mönstret var en FBA, en swayback adjustment (vad i hela friden heter det på svenska??) samt justering för en framåtlutande axel. Nästa gång skall jag även korta axelsömmen något så tror jag att den blir perfekt sen. Funderar på att göra en kortärmad version nu i sommar!
Tyg: En riktigt härlig viscosejersey i naturvitt och lila från Italienska Modetyger, inköpt förra sommaren. tyget är jätteskönt att ha på sig men det var inte lätt att sy i och försöka få till mönsterpassningen på ränderna. Det halkade omkring en hel del när jag sydde så det tål inte att göras någon närmare granskning...;). Men jag gillar den verkligen oc hden passar ihop med det mesta i min garderob, till och med de randiga linnebyxorna jag sydde vilket jag inte riktigt trodde från början!




Sen har jag även lyckats sy färdigt blusen som jag visare kragen på sist. Det tyget var en ren dröm att sy i i jämförelse med viscosjerseyn ;). Och blusen blev riktigt bra till slut.
Mönster: Butterick 5721, wiew A. Detta mönster har ända upp till DDD-kupa vilket jag aldrig provat tidigare. O jag måste nog säga att jag är riktigt kär i det här mönstret :). Vilken underbar grej att kunna sy något direkt ur förpackningen utan att behöv göra en FBA... Jag ökade dock lite i sidorna för att den skulle passa i midjan men jag får troligen öka ytterligare till nästa gång för den är en aningens för tajt för min smak. Jag kommer också att behöva sänka bystpunkten ca 2-3 cm vilket jag i min glädjeyra över att inte behöva göra en FBA totalt glömde bort :). Men när dessa ändringar är gjorda så har jag nog ett TNT mönster på en blus vilket inte är fy skam ;).
Tyg: Ett helt underbart tunt och mjukt bomullstyg med stretch från Armani, inköpt hos Italienska modetyger för ett par år sedan. Tyget är vitt med små lila prickar på. Blusen är verkligen jätteskön att ha på sig vilket tyvärr syns på bilderna för jag har haft den hela dan o den är inte struken innan fotografering... ber om ursäkt för detta!


Jaha, det var väl allt för den här gången då. Jag hoppas kunna få lite tid framför symaskinerna framöver för jag har ytterligare en sommarplan snurrar i huvudet som jag skulle vilja få till innan hösten är här :) men vi får väl se hur det blir.
Jag har i alla fall flyttat om hela mitt syrum i helgen, bilder och beskrivning kommer i veckan!
Ha en bra kväll!!



4 kommentarer:

  1. Vad mycket snyggt du har sytt! Jag tycker det verkar ha varit ett smart infall att sy på ärmar på Missonitoppen. Riktigt snygg är den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Ja, jag tycker att toppen blev mkt bättre med ärmar, ser mer välklätt ut på nåt sätt. Det är tur att man kan ändra sig :).

      Radera
    2. Vad fin sommargarderob du tillverkat�� är imponerad.
      Helt rätt med västen som fick ärmar jättefin och mer användbar kan jag tro.
      Blusen blev jättefin bra modell för alla tillfällen��
      Kram

      Radera
    3. Tack så jättemycket Lisa!! Ja, jag är verkligen nöjd med blusen, känns som om den kommer att bli en favorit i garderoben med de sista ändringarna jag har planerat. O tröjan blev som sagt mkt bättre med ärm på så det är väl så det ska va :)! Kram

      Radera