söndag 4 maj 2014

McCalls 6796

Har viss kommit in i ett riktigt "syflow" sista tiden, jättekul att hinna med att sy så mycket! Tror största anledningen är att jag bestämt mig för att jag inte behöver sy allt på en gång utan jag tar en halvtimme/timme här o där o rätt vad det är så har jag ett färdigt plagg! Har även upptäckt att jag slarvar mindre när jag inte kör så långa pass som jag alltid gjort förr, då ville man bara bli färdig o stressade på en hel del för att bli klar. Nu har jag bestämt mig för att njuta av processen o se till att det jag gör blir bra istället för att producera så mkt som möjligt. Inte för att jag hann med så mkt förut men ni förstår vad jag menar ;).
Nog om det, här kommer en recention av senaste tröjan i sommarplanen:

Mönster: McCalls 6796, gjort en FBA + delat bakstycket o gjort en "swayback adjustment" (kan det verkligen heta svankjustering på svenska :). Har även satt i ett framilonband i ärmhålen för att slippa visa BH:n varenda gång jag rör på mig :).
Tyg: Ett underbart Missonityg från Italienska modetyger. Inköpt på Symässan i vintras, hade egentligen tänkt att det skulle bli en klänning men det fick finna sig i att bli tröja istället. Tror kanske att det blir bättre på mig, mönstret hade nog blivit lite överväldigande annars. Rådfrågade faktiskt min sambo om vilken ledd jag skulle lägga ränderna på o han konstaterade att det blev snyggast uppifrån o ner o inte på tvären som jag tänkt först. 
Omdöme: gillar verkligen det här mönstret men har tyvärr insett att jag egentligen behöver ett mönster med V-rigning som bryter av lite på överdelen av mig själv. Provade att sätta på mig den virkade lilla sjalen o det blev genast lite bättre än innan. Men jag kan dock inte komma ifrån att jag älskar kragen på den här tröjan! Ska bara får ändan ur o sätta dit tre knappar som ligger i syrummet o väntar ;).
Tröjan passade i alla fall väldigt bra ihop med linnebyxorna, precis som jag tänkte mig i huvudet när jag planerade sommarplanen. Allt som allt så kan jag i alla fall konstatera att jag blev rätt nöjd!

Jag skrattade gott för mig själv idag när jag höll på att sy kragen på min nästa blus. Jag lyckades för ovanlighetens skull få till kragen så där riktigt bra som jag aldrig brukar, o sprang glad i hågen ut i vardagsrummet till min sambo för att visa vad bra det blev. Han tittade på kragen, hummade lite o återvände till datorn... Det skall nog till en annan synörd för att förstå hur lycklig man kan bli över en lyckad konstruktion :). Men jag måste bara få visa er varför jag blev så nöjd:
Har verkligen aldrig lyckats få den så jämn förut, men, men träning ger färdighet som de säger :). Fler bilder kommer så småningom när den blir helt klar.
Ha en riktigt bra kväll!!



11 kommentarer:

  1. Åh, vad jag skrattade igenkännande åt mycket i ditt inlägg. Att ha bekräftelse och förståelse när man är överlyckligt nöjd med ett resultat är svårt hos mig också. ;-) Det här med korta stunder i systugan måste jag börja med också för jag får inget sytt för tillfället annars. Mitt andra stora intresse, trädgård, tar all min tid. Jag har ju testat det förut med gott resultat.

    Underbar fin topp, förövrigt! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Ja, man ska nog välja någon annan än sin sambo om man vill ha medhåll när det gäller sömnaden. Men man kan ju liksom inte låta bli när man är så glad över att det gått bra :)

      Radera
  2. Kul att sömnaden flyter på! Kragen blev ju så fin. Det är underbart när man lyckats med ett moment som kan vara svårt. Jag borde ta till mig din filosofi att sy lite varje dag men för tillfället har jag alldeles för många saker på gång så inget blir gjort istället. Jag har lite svårt att begränsa mig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Nu är det bara knapphålen kvar, alltid lite pirrigt :). Det där med att inte kunna begränsa sig känner jag igen, det finns ju så himla mycket fina tyger man kan sy av... :D

      Radera
  3. Du gör fantastiskt fina plagg. De klär Dig verkligen och sitter perfekt. Trevlig helg:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för din fina kommentar, jag blev verkligen glad!!

      Radera
  4. Härligt med lugna dagar till kreativa intressen men är det inte svårt att gå ifrån när man håller på med något som känns roligt? Ofta är man ju väldigt nyfiken på hur det blir.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det funkar ok om man från början har bestämt sig för hur länge man får hålla på, men visst kan det vara svårt att avsluta ibland när det går riktigt bra :). Men åandra sidan är det väldigt roligt att ha tid till att sy istället för att det inte blir något gjort alls!

    SvaraRadera
  6. Vad Härligt du beskriver din sömnad, det är som du sätter ord på mina tankar
    Toppen blev jättefin och ränderna ligger rätt, så helt okunnig är han inte mannen i ditt liv, även om de inte alltid förstår den där känslan som vi synördar har.
    Kragen har du verkligen lyckats fantastiskt bra med, som du säger träning ger färdighet och själv tycker jag att får man bara hålla på ofta så flyter det på mer och mer då vill man ju ändå mer eller?!

    SvaraRadera
  7. Du har helt rätt Lisa! Ju mer man får hålla på o sy, desto lättare går det :). Har lite lediga dagar framför mig så jag hoppas få mycket tid framför maskinerna framöver, har ju tusen o en idéer som far runt i huvudet! Just nu håller jag dock på att återhämta mig från fem dagars magsjuka så sömnaden har stannat av för tillfället. Får se om jag får lite mer ork i helgen att fortätta. Ska ta bilder på blisen o tröjan också, blev färdig med dem förra helgen men har inte hunnit fotat ännu.

    SvaraRadera
  8. Usch då med magsjuka, det slår ut en fort.
    Ska bli kul att se dina nästa projekt.
    Själv håller jag på med lite gardin sömnad, ingen tråkig utan lite broderi , måste ha något kul i syrummet

    SvaraRadera