lördag 26 april 2014

Symester

Då var snart min efterlängtade symester till ända för den här gången. Men det är inte speciellt synd om mig för jag jobbar 2½ dag nästa vecka sen är jag ledig en dag igen :) Jobbigt det här med att arbeta på kontor...;).
Jag har i alla fall hunnit med en hel del av det jag planerade under min semester. Jag var ju tvungen att göra lite tråkiga saker som att klippa gräs o städa ur kylen, men den mesta tiden har jag ägnat åt mina älskade symaskiner!! Jag fick ihop 3 par byxor o en BH under den här veckan. Måste väl erkänna att jag hade fuskat lite o klippt ut alla delar innan för att få så mkt tid att sy som möjligt :). BH:n jag sydde har ni ju redan sett o även linnebyxorna men här kommer lite mer beskrivning o lite bättre bilder på byxorna.


Frramifrån


















Från den inte lika vackra sidan ;)























Mönster: Buttrick 5818, omgjord ficka samt ändringar i mönstret för passform.

Tyg: Hilcos biolinne i vintervitt, inköpt hos en idag nedlagd tygbutik men tyget finns även hos Tygpyssling.

Omdöme: Har ju gjort dessa byxor förr o då blev de alldeles för stora i midjan. Denna gång bestämde jag mig från början för att passa in dem ordentligt så jag kan använda byxorna nu när jag ändå lagt ner så mkt tid på dem... Tycker själv att jag fick till passformen riktigt bra, de ser ut att vara lite tajta över rumpan men de känns absolut inte så utan sitter väldigt skönt. När jag nu har provat in det här mönstret ordentligt så gillar jag det skarpt! Tycker mycket om den här modellen av byxor, är rätt smickrande på en tjockis som mig :). Tyget är helt underbart o kommer att bli perfekt i sommar om det blir varmt. Passar också ihop med det mesta i min garderob vilket ju är en av tankarna med planen.


 Nästa par ut blev ett par korta jeans. Eftersom jag tycker att jeans o broderier hänger ihop litegrann så fick även detta par en omgång av broderimaskinen ;). Den här gången satte jag dem på bakfickorna och på utsidan av höger lår. Här är broderierna i närbild:


Bakfickor (Emblibrary.com)
Broderi på lår (Urbanthreads.com)




















































Mönster: Ottobre 2/2007, omgjort en del för att passa mig, bla. har jag minskat linningen och förlängt den bakre grensömmen.
Tyg: En tunn och skön stretchdenim från Tygpyssling, inköpt för några år sedan.

Omdöme: Väldigt sköna byxor att ha på sig men till nästa gång måste jag nog göra en justering på bakstycket, för det veckar sig en del i knävecket. Dock inget jag bryr mig om denna gång :). Ganska krånglig beskrivning av hur man fäster linningen vilket gjorde att det tog lång tid att bli klar. Slutresultatet blev dock väldigt snyggt så det får väl gå för den här gången då ;). Blev nöjd med broderierna, de hamnade nästan där de skulle denna gång ;). Lekte lite med tyget till linningen, hittade ett quilttyg jag köpt nån gång för att göra nåt med som passade alldeles utmärkt till det här istället :)












Sista paret ut var ett par korta linnebyxor:




Mönster: Ottobre 2/2007 (mycket fint i det numret :). Samma ändringar som på de andra byxorna, verkar vara standardändringar för mig!
Tyg: Supermjukt linne/bomullstyg från Tygpyssling, såg att hon fortfarande har det på sin hemsida, både i grå/vitt som detta men även i blått/vitt. Jätteskönt att ha på sig o lätt att sy i.
Omdöme: Bra mönster som var lätt att sy, tog bara två timmar från start till att jag hade sytt byxorna ända till linningen. Sen tog det lite längre tid men det är nog mest för att jag inte är så jättevan att sy linningar ännu så det tar lite tid för mig. Bättre beskrivning och ett lättare sätt än jeansen dock! Passformen blev väldigt bra o de sitter väldigt skönt på. perfekta byxor till sommaren!!

Så nu är det bara att ta tjuren vid hornen o börja sy på de tröjor o blusar som ingår i planen. Måste nog erkänna att jag har mycket lättare för att sy byxor än tröjor, troligen för att jag måste göra så himla mycket ändringar på tröjorna för att de ska sitta någorlunda så det tar en sån himla tid innan jag ens kan börja klippa ut tyget... Men, men det är väl bara att sätta igång så jag blir färdig någongång :).
Ha en jätteskön kväll!!



6 kommentarer:

  1. Så snygga byxor du har gjort! Dina jeans gillar jag mest eftersom de har snygga broderier och man kan aldrig ha för många broderier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Malin :). Jag gillar också boderier på kläder, känns så himla roligt att ha maskinen och kunna göra det på vilka kläder man vill!

      Radera
  2. Fina byxor alla tre. De ser ut att sitta perfekt på dig. Drar mig för att sy byxor och använder nästan aldrig byxor heller, men borde kanske prova?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju byxor väldigt mycket så jag är kanske inte rätt person att svara :). Jag tror ofta att det är lättare att få bra passform på byxor än tröjor, i alla fall är det så för mig. Men jag har ju en hel del problem med tillpass ingen upptill så jag kanske är lite udda på det viset! Men jag tycker absolut att du ska ge det en chans, ta ett bra mönster som har inbyggd inpassning så blir det kanske lite lättare. Palmer/Pletch har ofta bra beskrivningar

      Radera
  3. Vilka snygga byxor och vad härligt det är när man "knäckt koden" om hur man ser ut och vilka ändringar man bör göra. Oftast blir det de samma , ska ärligt säga att just med byxor har jag inte gjort det, därför blir det mycket kjol och klänning för min del. Så det är väl som du skriver : bara jobba på det. Gillar Jeansen bäst med alla fina detaljer på dem inte bara broderiet.
    Men den 3:e byxan sitter väldigt fint på dig, snyggt med bred linning
    Lycka till med överdelarna.

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket Lisa! Ja, det är väldigt skönt att ha kommit på vilka ändringar jag ska göra o framförallt hur jag ska prova undertiden jag syr dem :). Jag gillar också linningen på de sista byxorna, är väldigt skönt när den är så bred.

    SvaraRadera