söndag 16 mars 2014

Byxorna klara!

Nu är byxorna helt klara! Överlag ett mycket trevligt mönster att sy efter, kommer nog att bli mitt TNT mönster när det gäller jeans framöver.

Ber om ursäkt för dålig bild, försökte ta kort lite längre ifrån men då försvann byxorna mot mattan i uterummet :). De är dessutom lite skrynkliga eftersom jag har haft dem på i två dagar.
Mönster:McCalls 5894
Tyg: Mjukt o skönt jeanstyg med lite stretch från Tygpyssling, tror tyvärr inte att det finns kvar längre för det har legat till sig i hyllan hemma ett par år :).
Omdöme: Som jag sa så var detta ett mycket bra mönster med inbyggda inpassnings möjligheter i mönstret och massor av förklaringar och exempel på hur man kan göra vid olika problem. Som ni ser blev byxorna lite stora, jag tog inte in så mycket i sidsömmarna som jag kanske hade behövt. Men jag gillar byxor som inte sitter åt så för min del känns det ok. Men nästa gång ska jag nog ta in dem lite till, även i midjan. Tyget hade tyvärr mer stretch än vad jag förstod och trots att jag klippte tyget så det blev stumt runt midjan och dessutom fodrade med sidenorganza så stretchar det ändå en hel del. Men som jag sagt tidigare så har jag rejäla höfter som hindrar dem från att åka ner i alla fall :).

Jag hade ju bestämt mig för att inviga brodyrmaskinen på dessa byxor o som ni sett tidigare blev det på bakfickorna:
Hästen kom ju lite långt ner men nu har jag fått massor av tips av pulvertroll, inhandlat frystejp o gjort i ordning små lappar att centrera med så nästa gång kommer det att sitta som ett smäck!!
Jag roade mig lite med fodret i fickorna, gillar när det blir lite oväntat:
Det som var roligt när jag gjorde dessa byxor var att det fungerade kanon med stickningarna. Jag trädde Janomen med stickningstråden och Berninan med den vanliga sytråden o sen växlade jag mellan maskinerna under hela sömnaden. Suveränt för en latmask som mig :). Använde mig av två olika pressarfötter till stickningarna och det fungerade jättebra.
Så nu är det bara att tvätta nästa tyg o fortsätta konstruktionen av jeans, saknas nämligen en hel del sådana i garderoben!
Ha en bra kväll därute så åtekommer jag efter nästa helgs kurs i Skövde, jag ska ju fara iväg o lära mig sy ihop nya BHar!




6 kommentarer:

  1. Shit vad du är duktig. tycker de ser ut som köpe jeans! grymt imponerad
    Kram Troll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket troll, dina kommer att bli lika fina!

      Radera
  2. Supersnygga! Vad roligt det är när sömnaden blir så bra.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina och kul byxor med dina detaljer som broderi och foderficka
    Det är det som gör kläder så personliga.
    Håller med Malin om att brodera innan man klipper ut mönsterdelen.
    Jag gör så för det mesta
    Men ingen mer än du tänker på att det kommit snett eller för långt ner
    Ännu mer personligt! Ingen mer har så fina byxor !
    Ses på fredag ska bli så kul och spännande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket Lisa! Ja, det ska verkligen bli roligt att få träffas på fredag, har sett fram emot det här länge nu! Jag började packa ikväll o jag kan bara säga att det är tur att jag åker bil o inte tåg...:). Ha det så bra så ses vi!

      Radera