onsdag 1 januari 2014

Vinterplan och Nyårsfirande

Gott Nytt År!!
Jaha, vad passar bättre så här på Nyårsdagen än att plita ner ett litet blogginlägg :) Tyvärr länge sen sist men om jag nu ska ge något nyårslöfte för i år så får det väl bli att sluta be om ursäkt för att jag inte skriver! Med heltidsjobb, egen häst, pluggande, sömnad och annat som hör livet till så är det inte konstigt att man får lov att prioritera lite och den här hösten blev det bloggandet som fick stryka på foten. Kanske blir det bättre framöver!
Jag har däremot hunnit med att sy en del. Jag är ju som bekant med i en grupp på facebook som heter
Sy garderoben med en plan, där vi planerar sex plagg/omgång och sedan syr upp detta. Kan dock inte skryta med att jag hunnit färdigställa någon plan helt och hållet ännu men det blir väl så småningom :).
Höstplanen har jag ju redan visat er och de plagg som blev färdiga från den fanns med i mitt förra inlägg. Vinterplanen har jag ej presenterat här men den såg ut som följer:
 
En del av planen är de plagg jag ej avslutade i höstplanen, andra plagg är nya.
Hur har jag då lyckats den här gången? Ja, inte blev det helt färdigt och det smög dessutom in några plagg som jag ej planerat från början. Livet kommer ju som bekant i vägen för planeringen ibland :).
Först ut blev en blus i det gammelrosa, rutiga tyget på första bilden. Jag gjorde den som en toile eftersom jag ej testat mönstret innan men den blev tyvärr ett misslyckande så jag har inte ens tagit någon bild på eländet ;). Synd för färgen passade rätt bra både på mig och till övriga tyger i planen. Men, men jag lärde mig en del inför kommande prövningar!
Nästa projekt var också en toile och denna gång lyckades jag lite bättre (ber dock om ursäkt för dålig bildkvalité):
Mönster: Mc Call's 6796
Tyg: MG tyger
Omdöme: Gillar den här modellen skarpt. Gjorde lite ändringar på mönstret, bla en FBA och la in ett bystinsnitt. I övrigt "rätt ur förpackningen". I detta tyget syns tyvärr inte kragen så mycket men den finns där ;).
Jag har använt tröjan jättemycket sen jag gjorde den och det brukar oftast vara ett bra betyg till kläderna jag syr!









När jag väl hade gjort detta prov så vågade jag sätta saxen i det riktiga tyget och lagom till julbordet på jobbet fick jag till denna kreation:

Mönster: Tröja Mc Call's 6769, byxor Buttrick 5818.
Tyg: Tröjan är i ett flätstickat sidentyg (tror det är råsiden) och byxorna i ett underbart tunt ylletyg med stretch. Båda tygerna från Nadja på Italienska modetyger. Byxtyget köpte jag förresten när jag var på modevisningen i höstas :).
Omdöme: Som sagt så gillar jag modellen på tröjan skarpt och den här versionen blev riktigt lyckad med knapparna och allt, här syns ju kragen mycket bättre och den är ju verkligen det som gör den här modellen. Det roligaste är att den blev faktiskt precis just så som jag tänkt mig när jag så tyget första gången!
Byxorna blev tyvärr lite för stora. Det verkar inte spela någon roll att jag mäter på mönstret för att hitta rätt storlek, när jag väl har sytt ut den så blir det för stort i alla fall. Nästa gång jag gör efter detta mönster ska jag prova en storlek mindre får vi se om det blir lite bättre. Bortsett från det så är de otroligt sköna att ha på sig och jag har använt den en hel del.


Tänkte visa att byxorna passar rätt bra ihop med fjärilsblusen från höstplanen också! Det är ju liksom det som är meningen med planerna, att man får ihop en garderob som passar ihop så man på så sätt får lite lättare att få ihop sin garderob :).











Nästa projekt kom till när mina kompisar ville ha med mig ut på fest och jag "som vanligt" inte hade något att ta på mig (verkar inte finnas det hur mycket kläder man än har i garderoben ;). Så då fick jag knåpa ihop en klänning lite snabbt sådär:
Mönster: Vogue 8831 som jag förlängde och gjorde till en klänning istället.
Tyg: Ett tjockt stickat tyg i mörklila ylle, inköpt hos Nadja på Symässan i Stockholm förra hösten.
Omdöme: Det var en sån här klänning jag såg framför mig när jag köpte detta tyg. Konstigt förresten att man oftast får inspirationen till det man vill sy just från själva tyget. Det är precis som om bilden av det färdiga plagget "poppar" upp i huvudet när man tar i tyget.  Eller, det kanske bara är jag som är så knäpp :). Nåväl tyget har legat till sig ett tag i garderoben eftersom jag inte hittat nåt riktigt bra mönster till min idé. Så när jag plötsligt en dag insåg att just det här mönstret faktiskt skulle passa rätt bra så tog det inte så lång tid innan klänningen blev färdig. Jag blev riktigt nöjd med den, den sitter bra och är väldigt skön att ha på sig. Man skulle kunna tro att yllet blir lite stickigt men det märks inte alls när den är på. Så även om klänningen inte fanns med i planen från början så fick den hamna här till slut.


Nästa kreation fanns inte heller med i planen från början men fick ta plats istället för de sista plaggen eftersom jag ville fixa något glittrigt att ha på mig till nyår:
Mönster:
Topp Ottobre 2/2010 (gjort denna här förut).
Kofta Ottobre 2/2006
Kjol Vogue 8750
Tyg: Toppen är sydd i en glittrig jersey av något slag (troligen polyester) och koftan är i en bomullsspets men lite stretch, båda inköpta på tyghuset i Eskilstuna. Kjolen är i ett tjockt lite stadigare jerseytyg från Italienska modetyger.
Omdöme: Ja, koftan blev inte riktigt som jag hade planerat då jag tänkt att ha ett snedslåband runt hela kanten. Men trots idogt letande i flera affärer så var just det svarta slut överallt och eftersom jag hade en deadline på nyårsafton var det tillslut bara att ge upp och istället sticka ner kanten på covermaskinen. Men, men själva koftan blev väldigt skön och passade bra i övrigt så jag får väl vara nöjd ;). Kjolen blev väldigt skön men återigen lite stor i midjan trots att jag kontinuerligt provade under hela konstruktionen! Men tack vare mina icke så smala höfter så sitter den i alla fall kvar när jag går ;). Satte dessutom ett brett ripsband (tror jag det heter) i linningen så den töjer sig inget när jag använder den. På det hela blev jag nöjd med hela outfiten och vi hade en väldigt trevlig nyårsaftonskväll tillsammans med våra vänner!

Planeringen framöver då? Jo jag har tänkt att vara med på vår swapen. Troligen kommer några av plaggen från vinterplanen att fortsätta finnas med för jag behöver verkligen ett par nya jeans till våren. Sen har jag ju otaliga tyger i garderoben som bara väntar på att få bli något så det är väl bara att fortsätta sy så mycket jag hinner med. Jag har dessutom ett nytt projekt på gång som jag tänkte presentera framöver :)
Så jag hoppas att ni alla har ett riktigt Gott Nytt Sy-År därute så ses och hörs vi framöver här i cybervärlden!

4 kommentarer:

  1. Jag har samma problem med att linningar ofta blir lite stora. Men tänker att det är bättre än tvärtom. Jättefina kläder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Du har helt rätt i att det är bättre att det blir för stort än för litet men lite irriterande är det allt 😉.

      Radera
  2. Gillar verkligen den flätstickade tröjan och som du nämner, kragen är verkligen fin, "pricken över i:et"
    Tycker att klänningen klär dig kanon, du blev riktigt" festfin"
    Just som du har sytt dina senaste plagg , ej planerade, då är det som roligast att sy tycker jag.
    Ett bra nyårslöfte att blogga när du känner för och har tid för detta
    men ser fram emot fler inlägg
    Gott nytt 2014
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Detsamma till dig Lisa! Jag blev för ovanlighetens skull riktigt nöjd med alla kläderna denna gången, det är ju inte alltid jag blir😉.

    SvaraRadera