torsdag 9 januari 2014

Lyckan är total!

Jag lovade ju för några dagar sen att jag hade nåt spännande på gång och nu kan jag avslöja vad det är. Idag efter jobbet så åkte jag ock hämtade ut denna


En alldeles egen symaskin med broderimodul 😍😍😍. Känns alldeles fantastiskt att äntligen få ta hand om en sån liten goding!
Lite bakgrund; Jag har så länge jag har sytt längtat efter att kunna ha en broderimaskin o alltid tyckt att det verkat vara så roligt att kunna lägga till ett broderi på de kläder jag syr. Men eftersom jag inte har haft lust att köpa någon av de allra billigaste modellerna (då de jag har läst om verkar krångla en hel del) så har jag helt enkelt fått vänta. Jag har tittat länge på både Bernina och Janomes lite bättre modeller och längtat efter den dag jag kunde ha råd att köpa en. 

Straxt före jul så fick jag till min förtjusning syn på just den maskinen jag tittat på länge, till salu på Blocket. Den var inte ens ett år gammal och tjejen som sålde skulle inte ha mer än halva priset för den. Vad kan då en stackars sytokig liten människa göra annat än att blinka både en o två gånger till sin sambo och med lite darr på rösten undra om man kanske skulle kunna få slå till o göra en affär 😉. Eftersom han hade en egen sak han gärna ville ha som vi diskuterat ett tag så blev min förhandling väldigt enkel! Så det hela slutade med att affären gick igenom o maskinen kom hem till mig ikväll.

Jag har kört så mycket jag har kunnat med lite olika sömmar och inställningar för att kolla så allt verkade fungera o det är som att sy i smör! Jag har alltid älskat min Janome 6600, men att jämföra dessa är som att jämföra ett fullblod med en ardenner 😉. Missförstå mig inte, jag älskar ardennrar men det är allt trevligt med ett lätt o smidigt fullblod ibland. Jag kommer absolut att behålla min Janome med tanke på övermataren. O om jag har förstått de som maskinbroderar mycket så är det skönt att ha två maskiner så man kan sy samtidigt som man broderar.
Jag vågade mig faktiskt på ett litet broderi ikväll men om du är en van maskinbroderare får du gärna blunda nu för det är nog ett riktigt nybörjar försök 😉

Så nu är det bara att försöka dela sin tid rättvist mellan att sy o brodera. Men det troligaste är att jag kommer att kombinera de båda eftersom jag älskar brodyr på kläder. Ska bara lära mig alla inställningar o mellanlägg o dyl innan jag börjar med att förstöra ett ihopplitat plagg. O sen måste man ju köpa lite brodyrtråd o mellanlägg o klisterspray o ..... Hmm, blir nog en dyr affär det här;). Men, men jag gör väl som jag gjort under de år jag samlat ihop min syverkstad, tar lite i taget så har man snart det man behöver!
Har läst en hel del på Sysidan sista veckorna för att lära mig lite och det finns hur mycket hjälp som helst att få där men om du har några tips att ge om brodering så tar jag tacksamt emot 😊.
Nej, nu ska jag ta o krypa ner o sova så jag orkar hålla på med min maskin i morgon kväll när jag kommer hem. Hmm, undrar om jag egentligen har tid att jobba närmsta tiden ;).
Ha en bra kväll!

Ps. Vad var det då min sambo lyckades förhandla till sig? Jo en ny hundvalp... han tycker nämligen inte att det räcker med de två vi redan har 😉.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt! Alltid roligt med nya maskiner med funktioner man inte haft. Själv har jag köpt en overlock, Bernina, vilket jag borde gjort mkt tidigare.

    SvaraRadera
  2. Grattis till den nya maskinen, och det är roligt med broderier på mycket saker
    Man kan ju börja med att brodera på tex. grytlappar, handukar, sy små necessärer, ja det finns mycket att göra , men det är bara kul att se ett broderi växa fram på ett lite prov, vem vet du kanske kan applicera det på något, Lycka till
    Ps. gillar din jämförelse av ardenner och fullblod, håller helt och fullt med..

    SvaraRadera