lördag 28 september 2013

Modevisning hos Italienska modetyger

Jaha, då har man äntligen börjat landa efter en helt underbar Göteborgsresa, stort TACK till min underbara mamma som gav mig denna resa i födelsedagspresent o dessutom följde med som resesällskap!! Vi hade ett väldigt trevligt dygn i Göteborg med både härlig shopping och ett bra hotell (Grand Opera) men det bästa av allt var modevisningen hos Nadja!! Det var så otroligt inspirerande att se alla kläder som modellerna hade sytt och jag kan lova att idéerna bara studsar i huvudet på mig just nu :). Det var också väldigt givande att få prata med alla som var där och utbyta idéer och problem man har när man syr. Som äkta lantlolla så är man ju inte direkt bortskämd med det ;). Som grädde på moset kunde jag handla massor med tyger som kommer att passa in suveränt till min vinter SWAP som just nu ligger o gror i tankarna. Önskar verkligen att jag bodde lite närmare så jag kunde komma dit lite oftare o handla men jag får väl försöka planera in ett nytt besök så snart jag kan :).

Jag hann i alla fall sy klart de kläder jag hade planerat, vilket även innebär att nästan hälften av min höst SWAP är färdig nu!
Dessa är kläderna jag har sytt klart:



Mönster:
Kavaj: Mc Calls 6750, omgjort en hel del för att passa min kropp.
Blus: Quadrato Tunika från Ottobre 2/2010.
Byxor: Vogue 8836, något omgjort mönster.

Tyg:
Kavajen är sydd i en bomullssammet från Armani, inköpt på Italienska Modetyger och fodertyget är ett dupionsiden från tyghuset i Eskilstuna. Bomulls sammeten är ett helt underbart mjukt och härligt tyg men så här i efterhand kan jag nog konstatera att det nog var lite för mjukt för denna typ av kavaj. Även om jag använde sidenorganza som mellanlägg på nästan alla delar så gav det inte tillräckligt med stadga för att bli helt bra. Jag lyckades inte heller få till mönsterändringarna till 100 % så den är inte helt ok passform. Men, men man lär så länge man lever så nästa kavaj kommer att bli perfekt ;). Det som blev väldigt lyckat är att färgen passar mig alldeles utmärkt! Alltid något...
Blusen är sydd i ett mjukt sidentyg, även detta från Italienska modetyger. Tyget i halsringningen och ärmsluten är även det ett dupionsiden från Tyghuset. Helt otroligt att man lyckas hitta ett tyg som passar så himla bra i färg fast det kommer från två het olika ställen!
Byxorna är också ett Amanityg fast i Viscose, inköpt på... just det, hos Nadja :). Ett mjukt och härligt tyg som kommer att bli perfekt till våren när värmen kommer tillbaka.

Omdöme:
Kavajen blev som sagt en hel del mönsterändringar  på så när jag var färdig såg mönsterdelarna ut som ett lapptäcke ;). Men även om jag inte lyckades till 100% med alla ändringar så har jag lärt mig jättemycket som jag kommer att ha nytta av framöver. Och trots allt så är ju detta den första kavaj jag äger där jag kan lyfta armarna utan några som helst problem, förstår ni den lyckan...;).
Blusen blev ett annat mönster än det jag tänkt från början men jag är otroligt nöjd med den och gjorde inga ändringar förutom att ärmslutsremsan är lite bredare än på förra modellen.
Byxorna ökade jag grenlängden på något utifrån passformen på mina tidigare byxor av detta mönster, men då detta tyg var mer töjbart så blev de helt enkelt lite för stora denna gång. Men som sagt, tyger var väldigt mjukt o skönt så jag tror byxorna komme väl till användning framåt våren när det blivit varmare.

Så jag har som sagt kommit nästan halvvägs i min höst SWAP och har dessutom fått miljoner med idéer till vinter SWAP:en efter modevisningen. Så bara jag får klara av min 40-års dag så kommer nog symaskinerna att gå varma igen :). Jag försöker hålla er uppdaterade så gott jag kan här på bloggen!
Ha en riktigt bra kväll därute!

4 kommentarer:

  1. Snygga kläder! Det låter roligt med modevisningen hos Nadja. Jag ska försöka hinna med ett besök hos henne nästa gång jag är i Gbg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det är vekligen värt ett besök hos Nadja när man har möjlighet :)

      Radera
  2. Hörde av Ann att det var mycket trevligt på modevisningen, verkligen synd att jag missade den, men vad härligt för dig. Vilken fin present!
    Förstår precis hur du känner med inspirationen
    Även om du känner dig som en Lantnolla så är du en duktig sådan när det gäller sömnaden
    Kavajen ser verkligen skön ut och fin färg
    Blusen är "pricken över i:et" Ska bli kul att få se mer av din höst Swap

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Lisa! Det var verkligen en jättehärlig kväll på modevisningen och jag har redan börjat fundera på hur jag ska se till att komma dit i vår igen :).

      Radera