tisdag 6 augusti 2013

Värmebölja och höstgarderob

Nu kommer nog många att tycka att jag är lite knäpp men jag hoppas verkligen att den här värmeböljan ger sig snart… Tyvärr så tillhör jag den tråkiga skaran som inte vill ha värme, främst för att jag inte riktigt klarar av den L. Tänk så skönt det är när det är lite svalare och hjärnan börjar fungera igen, ser verkligen fram emot detta! (Förlåt till alla er som älskar värme och mår bra av den).

Har i alla fall lyckats få fram ett plagg nu under sommaren. Hade ett desperat behov av att få något lite svalare att ha på mig när jag jobbar så det blev den här:

 
Använder oftast ett skärp när jag har den på mig.


Mönster: Ottobre 2/2010.

Tyg: En riktigt tunn siden/bomulls batist från Italienska modetyger. Halsringning och ärm ringning är ett tyg från tyg.se, vet inte riktigt vad det är för mtrl men jag tror att det är ett Rami tyg.

Omdöme: Jag gillar faktiskt den här blusen riktigt mycket, till och med mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Brukar egentligen inte vara så förtjust i så vida oformade möster men med ett skärp på så passar denna riktigt bra. Efter att ha läst omdömet om mönstret på Pattern Review minskade jag ner storleken rejält och gjorde en 44:a mot min normala 48-50. Det var tur att jag gjorde detta för blusen är ganska vid fast den är så pass mycket mindre. Undrar just hur den hade sett ut i den rätta storleken J. Tyget är väldigt lätt och svalt, fantastiskt skönt nu i värmen!

Minus: Att jag aldrig lär mig att mäta ordentligt på mönstret innan jag syr… Glömde naturligtvis bort att kolla ärmsluten när jag hade minskat storleken så det slutade med att jag stod med en ärm som mina armar inte hade en chans att få plats i. Bara att klia sig i huvudet en stund och uppfinna en vettig lösning. Ja la till 5 cm på undersidan av kantbandet så att armarna fick rum. Tror inte att det syns så mycket när jag har den på mig. Och om någon kommenterar detta så kan jag ju alltid hävda med bestämdhet att det är en del av designen ;).

Ni kanske förstår varför jag vill ha ett skärp...;)


 
 
 
Är nu igång med att planera höstgarderoben och hoppas att jag inte tagit mig vatten över huvudet. För någon vecka sedan surfade jag in på Mulliga M:s hemsida (väldigt rolig blogg att följa - rekommenderas varmt!) och såg att hon gått med i en grupp på facebook som heter ”Sy garderoben -  med en plan” där man skall skapa en höstkollektion på 6 plagg och sedan sy upp dessa. Tyckte detta lät så väldigt roligt att jag letade upp gruppen och anmälde mig och nu är tanken att jag ska börja med att sy ihop min nya höstgarderob! ”Reglerna” är att man väljer ett par basfärger och sedan lägger till ett par accentfärger. Allt för att man skall kunna utöka sin garderob genom att ha mönster och färger som går ihop med varandra i olika kombinationer. Så här har jag tänkt mig min plan:
 
 
Vi får väl se om jag får ihop hela kollektionen, hoppas verkligen det då min garderob är i skriande behov av påfyllning för tillfället! Om det hela faller väl ut är väl tanken att jag ska hänga kvar och fortsätta att skapa en vinter, vår och sommar kollektion.
Kommer att försöka uppdatera mina framsteg här på bloggen så häng gärna med om du är intresserad!

6 kommentarer:

  1. Söt blus. Idèn med swap har också varit på väg att locka mig med men det är ju väldigt många plagg som ska sys och mycket kan ju hända under tiden. Hur lång tid har du på dig?

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt! Om jag har förstått rätt så har vi till slutet av oktober på oss att sy klart sen tar vinterkollektionen över. Har ingen aning om jag kommer att hinna klart men jag kommer verkligen att försöka för det är så himla kul :)!!

    SvaraRadera
  3. Det ska bli spännande att följa Dina framsteg!! Med vänlig hälsning Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag håller just nu på att ta ett djupt andetag för att börja klippa till kavajen. Sydde en toile i helgen som var ganska bra så nu är det väl bara att köra :).

      Radera
  4. Blusen var riktigt söt med skärpet i midjan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag tycker som sagt att det passar bättre med skärp än utan men nästa gång ska jag göra den snäppet längre för den blir nästan kort med skärpet på.

      Radera