söndag 18 augusti 2013

Modevisning i Göteborg

Jag har väl inte så där jättemycket att rapportera från min höst sy-plan. Håller fortfarande på med kavajen som kommer att ta sin tid att få färdig. Sista två veckorna har jag b.la. ägnat åt att rita av mönstret och göra alla mönsterändringar. När jag till slut var färdig såg original mönstret ut som ett lapp täcke och alla mönsterdelar utom kragen var ändrade...:). Men när jag sydde upp en "muslin" så visade det sig att passformen blev riktigt bra! Det enda jag behövde ändra på var att flytta framstyckets inprovning lite utåt. Till och med ärmen blev bra och jag kan för första gången i mitt liv lyfta upp armen ordentligt när jag har kavaj på mig...:S Brukar vara det svåraste för mig att få till passformen på men jag tror att jag har hittat lösningen som passar mig tack vare denna kurs! Lätt att förstå och massor med användbar information, rekommenderas varmt.

När jag väl fått ordning på mönstret klippte jag ut alla delarna i tyget, ett helt underbart tyg förresten, en otroligt mjuk bomullssammet från Armani inköpt på Italienska modetyger förra året. Kommer att bli helt ljuvlig som kavaj :). Jag har funderat ett tag på hur jag skulle göra med mellanlägg i kavajen. Jag hade en aning om att det inte skulle bli rätt känsla i tyget om jag använde ett vanligt påstrykningsbart mellanlägg så efter ett tags velande beslutade jag mig för att använda sidenorgansza som mellanlägg. Detta innebar ju då att jag var tvungen klippa ut alla delarna i organzatyget och sedan sy ihop dessa med motsvarande del av sammetstyget. Har aldrig gjort detta förut då jag tidigare alltid använt påstykningsbart men jag tror att det blev ett rätt val i detta fall för det känns som om det fortfarande är ett riktigt bra mjukhet i tyget men ändå den stadga som behövs till en kavaj. Fodret kommer också att hjälpa till att stadga upp en del då det är ett dupion siden med en del stadga i.

Så i dagsläget har jag kommit ungefär så här långt:

Framstycken är klara och jag har för första gången i mitt liv lyckats göra passpoalfickor, dessutom med lock :). Fanns en jättebra beskrivning med i mönstret men det var ändå lite nervöst att sätta saxen i det fina tyget... Jag gjorde dock en provficka innan så jag i alla fall  hade ett hum om vad jag höll på med :).










Alla dessa steg har dock gjort att det tar längre tid än jag egentligen ville att göra kavajen. Hoppas dock att jag hinner färdigt med hela planen som jag tänkt. Jag har fått en liten extra sporre till det hela. Mamma o jag har bokat min födelsedagaresa i slutet av september. En hotellvistelse och ett besök hos Nadja på Italienska modetyger när hon har sin modevisning!! Ska bli så himla roligt att komma iväg en sväng och jätteroligt att få se alla fina kläder på modevisningen :). Så nu är det bara att sätta fart här hemma så jag i alla fall har något att sätta på mig när vi åker!



4 kommentarer:

  1. Vad duktig och envis du är
    Du kommer att få en kavaj med lång "livslängd"
    visst är det helt underbart när man kan röra sig obehindrat i ett plagg, väl värt allt besvär
    ser framemot att få se färdigt resultat
    Vad kul med modevisningen hos Nadja, har hört talas om denna eftersom jag har vänner som går med som mannekäng men aldrig lyckats vara där
    Vilken dag är den?
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja envis är jag nog allt, i alla fall om ni frågar min sambo...;) Hoppas på at bli färdig med kavajen efter helgen om allt går enligt planerna vill säga, försöker lägga upp en bild då.

    SvaraRadera
  3. Åh är det dags nu igen då kanske vi rentav ses där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara jätteroligt att träffas där! Jag längtar verkligen tills vi ska åka, ska bli superskönt med lite extra semester att se fram emot :).

      Radera