söndag 13 mars 2011

Söndagspyssel

Har länge velat ha en egen provdocka men insåg ganska snart att de som finns att köpa inte riktigt ser ut som jag gör även om de är ställbara... Så efter långt och intensivt letande på nätet så insåg jag att det bästa sättet för mig var att göra en sk Duck tape double, dvs att göra en egen provdocka av silvertejp. Här finns några av länkarna om någon är intresserad:
http://www.threadsmagazine.com/item/3631/duct-tape-dress-form-2
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4564&highlight=g%F6ra+provdocka

Jag införskaffande därför några rullar silvertejp och 6 st 20:- kuddar från Jysk och lyckades efter lite mild övertalning få sambon att hjälpa mig med "intejpningen". Så här såg jag ut efter genomförd tejpning:



Trodde att det skulle vara jobbigare än var det var, har i alla fall insett att jag inte lider av klaustrofobi...;). Det enda som var lite jobbigt var att stå och hålla upp armarna när vi skulle tejpa. Baksidan:


Vi ritade några streck tvärs över för att ha något att jämföra med när den skulle sättas ihop igen och sedan klippte min sambo upp den i ryggen. Så om någon undrar så är det så här jag ser ut på insidan...;)



Sen var det bara att börja stoppa i fyllningen och tillverka ett "skelett" av en galge och ett PVC rör:

Lite trixigt var det att få i fyllningen samtidigt som jag skulle tejpa ihop den men till slut gick det vägen. I botten sågade jag ut en spånplatta som jag sedan tejpade fast. Efter lite kontrollmätningar blev slutresultatet:



Tänkt döpa henne till Floraninan eftersom hon i alla fall i stort sett ser ut som jag:)




Till slut fick hon en egen polotröja så hon slipper frysa (och som jag kan nåla i...;)


Total kostnad för dockan blev ungefär 250:- och tidsåtgången lite drygt tre timmar. Jag ska även göra iordning en ställning att ha henne på så hon kan stå fritt på golvet, ska bara klura ut hur jag ska göra den på smidigaste sätt. Så nu är det väl bara att sätta igång o skapa!
Ha en bra kväll!

2 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för alla fina kommentarer på min blogg. Riktigt coolt med en egen provdocka. Håller med om att de man köper inte riktigt stämmer överens med en själv!
    /Linn

    SvaraRadera