tisdag 1 mars 2011

Lite uppdatering

Tänk att man ibland behöver en liten extra puff för att komma igång med något som man egentligen tycker är det roligaste som finns. Har verkligen längtat länge efter att sy men inte kommit till skott. Det blev till slut en länge planerad resa till Göteborg som fick fart på symaskinerna igen eftersom undertecknad insåg att hon inte hade något vettigt att klä sig i...:).

Nåväl en helg och en dag framför symaskinerna resulterade i två par byxor, en polotröja och en huvtröja. Tyvärr lyckades jag med konststycket att göra det ena paret byxor för små (ja, jag vet att jag ska prova under tiden men glömde liksom av det) så det slutade med ett par byxor istället. Sen lyckades jag även slutföra en tunika som hängt i stort sett färdig i garderoben i över två månader utan att få till det sista, dvs knappar och knapphål.

Så här blev resultatet:

Huvtröja

Mönster:Ottobre 5/2007

Tyg: En underbar softshell från Tygpyssling samt en stuvbit interlock trikå från samma ställe.
Plus: Ett helt underbart tyg som både var lätt att sy i och väldigt varmt och skönt att ha på sig. Att mönstret var väldigt lättsytt, behövde inte fundera någon längre stund för att få ihop den.
Minus: Att fickorna på tröjan hamnade så långt upp, vet inte om det kanske är jag som är lite för kort i kroppen men om jag syr denna någon mer gång så ska fickorna definitivt sänkas en hel del!



Byxor
Mönster: Ottobre 2/2006 (japp samma som vanligt...;).
Tyg: Ett tunnt ylletyg från tyg.se
Plus: Börjar kunna detta mönster nu, behöver knappt titta på beskrivningen längre...;). Passase mig perfekt då jag inte hade så lång stund på mig att få till dessa byxor eftersom de andra jag sydde blev för små.
Minus: Lite stickigt tyg vilket jag inte upptäckte förrän jag gått i dem en halv dag o fick skavsår på insidan av benen... Inte skönt alls...:( Tur att det finns strumpyxor att ta till!


Polotröja






Mönster: Ottobre 5/2009, lite omgjort, har tagit bort volangen på ärmen och bara gjort den rak istället.
Tyg: Mjuk o skön interlocktrikå från Tygpyssling. Använde resterna som blev kvar till att fodra luvan på huvtröjan.
Plus: Blev väldigt mjuk o skön att ha på sig. Ändringarna på ärmarna blev jättebra, gillade aldrig volangen på ursprungsmönstret. Har sytt en sådan tröja men använder den tyvärr väldigt sällan pga detta. Lyckades mönsterpassa ränderna på ärmarna och i sidorna.
Minus: Glömde mönsterpassa ärmarna mot ärmhålen och polokragen...

Tunikan

Sydde som sagt denna för ett par månader sen o sen har den blivit inhängd i garderoben i väntan på att få knappar.




Mönster: Ja, behöver jag säga det...;) Ottobre 5/2010
Tyg: Viskosjerseyn är från MG-tyger, inköpt på syfestivalen i höstas. Knappslån är ett tyg från tyg.se. Knapparna inköpta på Tyghuset i Eskilstuna.
Plus: Skön modell, sitter rätt så skapligt.
Minus: Sydde lite fel vid knappslån, syns väl inte så mkt men är väldigt irriterande!

Tunika 2
Sydde denna samtidigt som den förra men har inte bloggat om den ännu.


Mönster: Samma som den tidigare men en något annorlunda variant.
Tyg: Viskosjersey köpt på symässan i höstas.
Plus: Älskar mönster o färgen på tyget.
Minus: Sömmen på halsringningen blev inte helt bra, en av de första gångerna jag sydde en halsringning på CoverPro'n o det blev inte riktigt som jag tänkt mig... Har dock tränat en del sen dess så nu går det i alla fall bättre!

Jaha vad gjorde jag då i Göteborg...?
Jo, tittade på massor av det här:








Ha det gott!!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Oj, vad du har hunnit med mkt! Huvtröjan är supersnygg. /Linn

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt! Ja, större delen av helgen gick åt men roligt var det...:)

    SvaraRadera