torsdag 27 maj 2010

God mat och härliga tyger...

Är nyligen hemkommen från en mycket trevlig eftermiddag hos en av mina (numera föredetta)arbetskamrater. Vi har pratat länge om att åka till henne och se deras nya hus som de köpte för över ett år sedan o nu blev det äntligen av. Efter en rolig tipspromenad så blev vi bjudna på en underbar lunch bestående av hjortstek, potatis och sås. Och med tillbehör som rårörda lingon, sockerärtor och syltade kantareller så var det inte långt ifrån att vi tömde skålarna helt...;). Efter en mkt fin promenad runt sjön så fick vi kaffe och hembakt bakelse vilket även detta slank ner utan problem...:). Ett underbart vackert hus och ett väldigt trevligt sällskap att tillbringa en eftermiddag tillsammans med!! Tack så mkt Katarina!!

I morse for jag iväg till Eskilstuna för ett planerat besök på Panduro. Var ju tvungen att införskaffa lite tyg till mammas väska och hittade dessutom lite mer... Att man aldrig kan gå in i den affären utan att komma ut flera hundralappar fattigare! Fick tag på lite fler designark (fortfarande 30% rabatt!) och en mapp att förvara dessa i, börjar ju få ganska många vid det här laget. Hittade även lite annat smått o gott som slank ner i korgen.

Designarken (tänk att man kan bli lika uppspelt över dessa som av ett fint tyg...;)







Tyget till mammas väska. Det mörkblå är yttertyget och det andra fodertyget. Tänkte även använda fodertyget till att göra en passpoal runt kanten, hoppas att det fungerar som jag tänkt mig! Mönstret på väskan kommer även detta från Panduro, jag har sytt en till mig själv tidigare och tyckte mkt om den.





Här är min version av väskan som jag sydde förra året.





När jag var på väg hem så kunde jag inte låta bli att slinka in på Tyghuset en sväng. Kom naturligtvis ut därifrån med ett linnetyg och ett bomullstyg...

Ett mjukt linnetyg i en lite gråblå nyans. Har tänkt att sy en skjortklänning av detta ur senaste numret av Burda (5/2010). Om jag lyckas planera tygåtgången bra så kommer det även att räcka till ett par shorts! Tror det blir sköna kläder att jobba i till sommaren.


Närbild på knapparna, tyckte de var helt underbara!









Bomullstyget och knappar. Har planerat att sy en Trenchcoat av detta ur Ottobre nr 2/2006. Som fodertyg kommer jag att använda ett ljuslila tunt viscosetyg med vita prickar. Tror att det skulle passa bra ihop! Även dessa knappar kändes riktigt bra till tyget, hoppas det blir som jag tänkt mig sen, ibland så misstar man sig ju!




Har även beställt lite sybehör från Bibbi's textil, bla mönsterpapper. Fick ett mail att hon skulle skicka dem idag så jag har de nog redan i morgon em. Bibbi brukar alltid vara jättesnabb med att skicka varorna o dessutom har hon mkt bra varar och väldigt konkurens kraftiga priser så valet är aldrig svårt när man ska beställa sybehör!! http://www.bibbistextil.se/

Nej, nu ska jag ta o sätta mig en stund med nya numret av Lantliv o drömma mig bort ett tag...;) Har jag tur så kanske jag hittar förslag på vilken tapet jag ska sätta upp i hallen!

Dröm sött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar