fredag 18 december 2009

Sytt...

Nu när skolan äntligen är slut så har symaskinen fått gå varm...;). Här är de senaste skapelserna:

Klänning till julafton


Var så länge sen jag hade någon klänning som jag tyckte om och detta mönster fastnade jag för så fort jag såg det i tidningen.






















Mönster: Burda 8/2009, klänning nr 137.

Tyg: Ylle/siden blandning från Italienska modetyger samt fodertyg från tyg.se.

Svårighetsgrad: Lite klurig att sy men mkt roligt! Missade lite på passningen av linjen bak vid blixtlåset. Tyckte att jag tittade flera gånger men när det var färdigsytt så skiljde det 0.5 cm i alla fall... Nåväl får väl titta ännu noggrannare nästa gång!

Totalt sett så blev jag mkt nöjd med klänningen, om jag syr den igen så blir det dock i ett tunnare tyg, detta var nog egentligen något för tjockt. Men ylle passar ju alldeles utmärkt i det här vädret...;).


Ylletunika med undertröja och Yllebyxor

Har sytt två olika tunikor i det här mönstret och tycker lika mkt om båda två. Även mönstret till byxorna har jag använt flera gånger. Även om det är roligt att variera sig så blir det ju lättare att sy ju fler gånger man har provat!
Mönster:
Ylletunika från Ottobre 5/2009
Undertröja Ottobre 2/2006
Byxor från Ottobre 2/2006 (Linnebyxor, ngt omgjorda. Har smalnat av dem i benen en del).
Tyg:
Ylletunika i en tunn yllejersey från Italienska modetyger.
Undertröjan i microtyg från MG-tyger.
Yllebyxorna i en ylle/viscose blandning också det från Italienska modetyger.
Svårighetsgrad: Inget av plaggen är speciellt svåra att sy, bara man är nogrann så blir det oftast bra. Har en tendens att slarva lite emellanåt så jag måste verkligen tänka mig för. Känns i alla fall roligt att det går framåt och att jag hela tiden utvecklas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar